Met de Facebook-conversie-API kun je nauwkeurig(er) gegevens verzamelen en daarmee de prestaties van jouw Facebook-advertenties verbeteren.
Wacht even... hiervoor gebruiken we toch altijd de Facebook-pixel?
Dat klopt: de Facebook-pixel is nog steeds een waardevol hulpmiddel voor het meten en bijhouden van gegevens op Facebook. Helaas is de effectiviteit ervan de afgelopen jaren wel afgenomen. Maar dankzij de Facebook-conversie-API kunnen alle belangrijke gegevens weer beschikbaar komen in Facebook.
De Facebook-conversie-API werkt samen met de Facebook-pixel om ervoor te zorgen dat je alle gegevens krijgt die je nodig hebt om een succesvolle advertentiecampagne te maken. Gecombineerd helpen ze je om je Facebook-marketingprestaties te verbeteren.
Wat is dan het probleem met de pixel?
Gebruikers installeren steeds vaker adblockers of cookieblockers. Dit heeft tot gevolg dat de hoeveelheid gegevens die de pixel ontvangt vermindert. En sinds de iOS 14-update van Apple wordt het nog lastiger om gegevens via de pixel te verzamelen.
De iOS 14-update beperkt namelijk het gebruik van cookies voor tracking op mobiele apparaten van Apple. Dat betekent dat de pixel veel minder informatie krijgt over wat iOS-gebruikers doen op jouw website. Als iemand vanaf Facebook doorklikt naar de website, krijg jij het misschien helemaal niet meer te zien.
De Facebook-pixel is dus een tool die in de browser werkt. Dat betekent dat het gegevens van jouw website aan Facebook doorgeeft via de browser van de website-bezoeker.
De Facebook-conversie-API is betrouwbaar
De Facebook Conversions API daarentegen is een tool die op de server werkt. Hiermee kun je conversies volgen via de server van jouw website, in plaats van via de browser van jouw klant. In plaats van 'pixelgebeurtenissen' bij te houden, worden 'servergebeurtenissen' bijgehouden.
De conversie-API is niet afhankelijk van cookies. Dat betekent dat de browserinstellingen en -prestaties van jouw websitebezoekers geen invloed hebben op de trackingmogelijkheden.
Wanneer je de conversie-API en je Facebook-pixel koppelt, maximaliseer je je kansen om een conversie te registreren. Als je dezelfde gebeurtenissen bij te houden met beide tools, worden conversies dus maximaal twee keer geregistreerd. Mits juist geregistreerd kan Facebook de dubbele tracking corrigeren via een proces dat 'deduplicatie' wordt genoemd. Belangrijk is dat Facebook dus altijd relevante gegevens krijgt van belangrijke gebeurtenissen op de website. Zonder die gegevens kun je geen goede, betrouwbare advertentiecampagnes maken.
Serieuze plannen met Facebook?
Heb jij een Joomla website en wil je serieus aan de slag met adverteren op Facebook? Dan heb je de Facebook-conversie-API nodig. Wij hebben intussen ruime ervaring met de ontwikkeling van de api voor Joomla, in combinatie met diverse webshops en boekingssystemen. Neem gerust contact op voor meer informatie.